Ljus är en lika stor del av konsert-, musikal- eller teaterupplevelsen som ljudet. Ljus är ett otroligt viktigt verktyg för att kunna skapa rätt stämning på scenen. Men ljuset är också ett mycket viktigt verktyg för att kunna hjälpa publiken att fokusera på rätt plats, vid rätt tidpunkt.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom vad du bör vara uppmärksam på när du ska belysa en scen, stor som liten, samt vilka fördelar och nackdelar olika typer av lampor och ljus har!

Vad ska jag använda för utrustning

Den här frågan får vi ofta när kunder ska göra scenbelysning. Svaret på detta kommer alltid att vara, vad ska du använda ljuset till? Det är extremt många faktorer som spelar in när man ska välja ljus till sin scen, här kommer vi att gå igenom de tre vi anser är de viktigaste.

 

Vad ska du belysa?

Det finns stor skillnad på vilka typer av evenemang som behöver ljus. Beroende på om det är en mindre konsert, en musikal eller kanske en komediföreställning, finns det olika krav på vilken utrustning du behöver. Dessutom bör du också klargöra vilken typ av belysning som önskas på scenen. Vill du ha en lugn, dämpad och jämn belysning av hela scenen, är det inte mycket idé att ha med två följeljus.

 

Scenstorlek

Scenstorlek kommer lite i förlängning av vad du ska belysa. Det säger sig självt att större scener kräver mer ljus för att vara upplysta. Det är därför viktigt att du har klargjort hur stor scenen är, så att du kan planera mängden ljus. Många lampor idag kan styras via DMX där du kan justera ljusstyrkan osv., men det är viktigt att komma ihåg att du inte kan öka ljusstyrkan mer än max. När det gäller scenbelysning är det bättre att vara på den säkra sidan, så att du inte slutar med för lite ljus till en för stor scen!

Det säger nästan sig självt att en stor scen också har mer utrymme som måste belysas. Därför behövs det också flera "lager" av ljus. Ha därför ljus både för förgrunden och bakgrunden, samt spotlights för att fokusera på det som är viktigt, så att publiken inte tappar överblicken över den stora ytan.

- Om du vill läsa mer om DMX och ljusstyrning kan du göra det här: Kom godt i gang med DMX.

 

Ljusförhållanden

Scener kan vara uppställda på många olika platser. Utomhus, i idrottshallar, konsertlokaler, teatrar... Ja, man skulle kunna fortsätta. Det viktigaste är att ta hänsyn till om det finns naturligt ljus utifrån som måste hanteras, eller om ljusförhållandena ändras under evenemanget. Det optimala scenariot skulle naturligtvis vara att man hade en fullständigt mörkläggd lokal, där man själv har 100% kontroll över allt ljus.

Tyvärr är den optimala situationen inte alltid, eller faktiskt sällan, det man befinner sig i. Därför är det viktigt att ta hänsyn till om det finns fönster som kan släppa in ljus i lokalen, eller om det är en utomhusevenemang, hur solen står på scenen. Det är en utmanande övning, men om man har planerat ljussättningen noggrant, kommer resultatet att bli hyfsat, trots de svåra arbetsförhållandena.

 

Olika typer av lampor

Precis som med allt annat inom eventbranschen ska ljussättning självklart inte vara enkelt. Det finns ett stort utbud av olika typer av lampor, som alla har sina egna 

I den här artikeln har vi valt att hålla oss till själva scenbelysningen, och kommer alltså inte att gå in på effektlampor för att skapa ljusshower.

 

Teaterspotlights & fresnel-lampor

Teaterspot

En teaterspot eller fresnel-lampa är egentligen "bara" en vanlig teaterlampa. De kan användas för allt från frontbelysning till att belysa bakgrunden eller scenens element. Idag är många teaterspotlights utrustade med LED-lampor. Det ger stor flexibilitet i ljuset. LED-lamporna gör det möjligt att justera hur varmt eller kallt ljuset ska vara, samt hur kraftigt outputet ska vara på ljuskonen.

Det finns också RGB-versioner där man kan ändra färg på ljuset. Detta gjordes förr manuellt genom att använda färgade transparenta plastbitar (filter) som man placerar framför linsen på lamporna.

Barndörrar

Barndörrar

På teaterspots hittar du ofta fyra rörliga plåtar. Dessa plåtar kallas barndoors, och används för att forma ljuset. Helt enkelt används plåtarna för att skärma av ljuset och kontrollera hur mycket ljuset sprids. Barndoors följer oftast med de flesta teaterspots när du köper dem, men kan också köpas löst och monteras på dina befintliga lampor om du vill ha mer kontroll!

 

Profilspots

Profilspot

Om det behövs kraftigare ljus än vad teaterspots kan leverera, kan man lämpligt nog titta närmare på profilspots. Profilspoten är en kraftigare ljuskälla som ger ett mer koncentrerat ljus än teaterspots. Dessutom har många profilspots möjlighet att skapa olika ljusmönster, vilket kan bidra till att ge en extra dimension till scenföreställningen. Medan följelampor är avsedda att följa personer runt på scenen, är profilspots stationära och avsedda som fast ljus.

 

Följespot

Följespot

Följespot är den stora strålkastaren. Den riktigt kraftiga pjäsen som används för stora uppsättningar. Där profilspoten är kraftfull nog för små och medelstora scener, eller för att fylla scenen med ljus i olika mönster, är följespoten det tunga artilleriet. Följespoten används för att sätta huvudpersonen eller "det viktigaste" i föreställningen i rampljuset. Som namnet antyder kommer följespoten att följa personerna runt på scenen, och det kräver därför att det finns en ljusman som ständigt justerar spotens position. Detta innebär också att följespoten oftast är utformad med ett handtag och en fäste som kan monteras på ett stativ, så att den är lätt att hantera för ljusmannen.

 

Jag hoppas att du med det här inlägget har fått en idé om vad som krävs för att kunna leverera en vettig scenbelysning. Det finns självklart många tekniker och massor av teori bakom hur ljussättningen blir perfekt. Den delen får du öva på själv!